måndag 15 juli 2013

KÖTTFÄRSLIMPA MED GRÄDDSÅS
4 personer

Köttfärslimpa:
500 g köttfärs
1 ägg
1 liten gul lök
0,5 dl matlagningsgrädde
1 msk köttfond
1 msk tomatpuré
1 tsk salt
1 krm vitpeppar


Tomater i ugn:
Bifftomater (1 per person)
Olivolja
8 blad färsk basilika
Salt och svartpeppar

Gräddsås:
1,5 dl matlagningsgrädde
0,5 dl lätt creme fraiche
2 tsk soja
2 tsk köttfond

Gör så här:
KÖTTFÄRSLIMPA Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla ingredienser ordentligt och lägg upp i en ugnsform i form av en limpa. Sätt in i ugnen och sänk värmen till 175 grader, tillaga i 35 minuter.


TOMATER I UGN Skär av locket på tomaterna och skär några snitt inuti tomaten. Sätt tomaterna i en ugnsfast form, ringla över lite olivolja, strimla basilikabladen och strö över. Salta och peppra. Lägg även tomatlocken i formen. In i ugnen tillsammans med köttfärslimpan i ca 20 min.

GRÄDDSÅS Blanda grädde, creme fraiche, soja och fond i en kastrull. Koka upp och smaka av med salt och svartpeppar.

2 kommentarer:

  1. Sjukt bra sida! Håller också på med itrim. Skulle önska att det fanns bilder i alla dina recept samt hur lång tid det tar att göra :)

    Carro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carro, tack så mycket! Ja, jag skulle också vilja att det fanns bilder...jag startade bloggen 2007 och då var inte sociala medier, eller mobiltelefoner, så bra som de är idag... Men - jag får helt enkelt börja ta bilder och lägga ut på de gamla recepten.
      Tidsåtgång - har jag inte tänkt på. Bra idé.
      /Jessica

      Radera