måndag 16 juli 2007

Hur gör man en smoothie?

Så här gör jag, men det finns så många olika sätt att göra det på:
Jag är dessutom Laktosintolerant vilket betyder att jag inte alltid får tag på rätt produkter.

Grundsmoothie 1 - tunnare
2 dl yoghurt
1 dl mjölk (kan ersättas med vatten)
(istärningar – om du inte använder frysta bär/frukter)

1 dl valfritt – bär och frukter
___________________________________________________

Grundsmoothie 2 - tjockare
1 dl yoghurt
1 dl mjölk
1 msk linfrö (behöver inte användas – men det är gott)
(istärningar – om du inte använder frysta bär/frukter)

1,5 dl valfritt – bär
___________________________________________________

Lägg allt i en mixer eller använd stavmixer och mixa allt till en jämn konsistens. Häll upp i ett stort glas.



Blandningar:
Jordgubbar och 4 myntablad (hämtat fr ”GI IN THE CITY”)
Jordgubbar och 3 klyftor blodgrape
Blåbär och 1 tsk citronsaft (hämtat fr ”GI IN THE CITY”)
Blåbär och 1 tsk mandelspån
Hallon endast
Hallon och mango (hälften var)
Hallon och björnbär (hälften var)

Eller ta det som du är sugen på.

Lycka till!




4 kommentarer:

  1. Mmm har aldrig provat smoothy till frukost, får se om jag håller mig fram till lunch på detta:) Hittade svarta vinbär i frysen+ hallon det va mums! Tog kolsyrat vatten istället för mjölk:)

    SvaraRadera
  2. tusen tack till dig som har denna blogg! hade (på fullt allvar) inte en susning om hur man skulle få grönsaker och frukt till smoothie-konsistens... om man skulle ha mixer, rivgärn, press eller vad, men så googlar man "hur gör man en smoothie" och kan läsa här att det funkar med en stavmixer, (som jag ahr hemma så nu kan jag tipsa om ett recept ja nyss hitt på, 1 avokado 2 kiwi ca 10cm gurka 2dl vatten, mixa mums :D)

    SvaraRadera